Wanneer je hogerop wilt komen met je bedrijf zijn niet alleen het inzetten van sociale media en het bijhouden van de laatste technische ontwikkelingen belangrijk, bijna ieder bedrijf is hiermee bezig en het wordt steeds lastiger om jezelf hiervan te onderscheiden. Binnen jouw sector zullen vast honderden of misschien wel duizenden soortgelijke zijn die aandacht proberen te trekken. Toch zijn er een paar dingen die je wellicht over het hoofd ziet en toch kunt toepassen om je bedrijf door te kunnen laten groeien en te winnen van je concurrentie. Het begint allemaal bij jezelf en je eigen team, dit maakt de verandering.
De wortels van je organisatie
Zodra je eenmaal doorhebt hoe je het beste je team kunt laten presteren is het eigenlijk heel makkelijk. Het belangrijkste om mee te beginnen zijn kernwaarden opstellen, waar staat jouw bedrijf voor, welke doelen wil je bereiken en hoe snel wil je resultaten zien? Kernwaarden zijn de wortels van een bedrijf, waar sta je voor en hoe wil je deze boodschap overbrengen naar je team, leveranciers en klanten? Als de kernwaarden die je hebt opgesteld helder zijn kun je makkelijker een goed team selecteren, zij zullen zelf ook selectiever zijn en iets uitkiezen waar ze willen werken en de kernwaarden bij hen passen. Wanneer je team zich meer verbonden voelt met de organisatie zul je zien dat ze zich comfortabeler voelen, wanneer jij ze als manager ook nog veilig laat voelen en laat weten dat ze gehoord worden zul je zien dat dit gevoel alleen nog maar sterker wordt. Zo creëer je een sterk team die beter presteert. Maar niet alleen je team, maar ook je klanten vinden duidelijkheid belangrijk. Zo kunnen ze je onderscheiden van je concurrenten en bewuste keuzes maken. Wat ook niet belangrijk is om te vergeten is dat groei gelijkmatig gaat, het gaat zeker niet vanzelf.
Blijf in contact met je personeel
Zeker als het gaat om de verbetering van je prestaties aanpakken is communicatie binnen je organisatie erg belangrijk. Je wilt het liefste zo snel mogelijk je doelen behalen, dit kan niet altijd zo soepel lopen als dat je misschien denkt. Het is een proces van vallen en opstaan, zeker voor startende ondernemers of managers. Wat essentieel is bij performance management is dat werknemers het gevoel krijgen dat ze gehoord worden, er wordt naar ze geluisterd. Wat zijn de doelen van je personeel en hoe zorgen we ervoor dat deze aansluiten bij de organisatie. Ook is feedback geven erg belangrijk in dit proces.