Wanneer u als bijvoorbeeld starter of zelfstandige zonder personeel een auto koopt komen hier heel wat kosten bij kijken. Hierbij kunt u denken aan de aanschaf van de auto, de afschrijvingskosten, de onderhoudskosten, belasting en uiteraard de kosten voor het brandstofverbruik. Bij het kiezen voor shortlease vallen een aantal van deze kosten weg. Er zijn uiteraard geen aanschafkosten. Dit scheelt een groot bedrag als investering. Dit kan zeker voor een starter of zelfstandige zonder persoon zeer goed van pas komen. Ook zijn er geen onderhoudskosten en/of afschrijvingskosten. Ook de belasting wordt voor u betaald. Dan is er natuurlijk de vraag, wat betaald u wel zelf? Allereest de brandstofkosten. Er wordt vaak aan het leasebedrijf maandelijks een vast bedrag betaald en uw eigen brandstof. Ook hier is nog een alternatief voor, namelijk elektrische auto shortlease. In deze blog wordt informatie gegeven over elektrische auto shortlease.
Elektrische auto
De populariteit van een elektrische auto is in 2020 immens gegroeid. Er zijn heel veel bekende auto’s en/of bekende automerken die ook een elektrische variant op de weg hebben rijden. Grote, maar ook kleine opkomende, merken blijven investeren in deze nieuwe technologie. Dit is niet voor niets. Elektrische auto’s hebben kwa topsnelheid geen groot verschil met de ‘normale’ brandstofauto’s. Het elektrische rijden is toch wel een andere ervaring. Dit zal in de laatste alinea verder worden toegelicht. Wel kan worden gezegd dat het optrekken een groot verschil is. Door de elektromotor wordt je als bestuurder, en eventuele bijrijder in je stoel gedrukt. De hoge optrekkracht zorgt hiervoor. Dit is een groot voordeel tegenover de ‘normale’ brandstofmotor. Een elektromotor kan namelijk direct koppel leveren. Dit kan een brandstofmotor niet. Elektrische rijden heeft ook nog eens een lagere bijtelling ,ook nog in 2020.
Ervaring
We nemen even een reis tussen Rotterdam en Düsseldorf als voorbeeld. Het kan zijn dat uw bedrijf, als starter of zelfstandige zonder personeel, in Rotterdam is gesitueerd maar uw leverancier zit in Düsseldorf. Het is niet mogelijk om deze rit in één keer te maken met een elektrische auto. Dit betekent dat er onderweg moet worden opgeladen. Nederland loopt voorop in het aantal elektrische oplaadpunten. Dit betekent dat er bijna net zo makkelijk als met een benzineauto een tankstation wordt gevonden. Bij steeds meer tankstations komt namelijk ook een oplaadstation voor auto’s. De gemiddelde elektrische auto staat ongeveer 30 minuten aan de lader voordat deze weer een flink stuk kan rijden. Het is handig om hier rekening mee te houden in het plannen van je reis.